De opvolgers van V&D in Nederland komt uit Canada. Hudson’s Bay wil de komende twee jaar flink zich in flink wat voormalige V&D-panden vestigen. Maar dat betekent niet dat de Canadezen automatisch een formule heeft om kwakkelende verkopen in de winkelstraat aan te pakken.
De warenhuizen van Hudson’s Bay hebben een teleurstellend derde kwartaal achter de rug, zo werd dinsdag bekend. Het Canadese bedrijf, dat volgend jaar ook de Nederlandse markt wil betreden, leed net als in de twee voorgaande periodes verlies. Het zag bovendien de verkopen afnemen ten opzichte van een jaar eerder.
Hudson’s Bay kwam onder de streep 125 miljoen Canadese dollar (88 miljoen euro) tekort. De opbrengsten stegen met bijna 30 procent naar 3,3 miljard Canadese dollar, maar dat was volledig te danken aan overnames.
De omzet in winkels die het bedrijf vorig jaar ook al in zijn bezit had, nam met 4 procent af. Vooral de vraag naar luxeartikelen in Noord-Amerika stond onder druk.
Hudson’s Bay: 20 winkels in Nederland
Volgend jaar opent Hudson’s Bay zijn eerste winkels in Nederland. Die komen op plekken waar voorheen het failliete V&D gevestigd was. Het bedrijf, dat in Duitsland al succesvol is met de warenhuisketen Galeria Kaufhof, ziet Europa als een belangrijke groeimarkt.
Hudson's Bay wil de komende twee jaar in totaal twintig winkels openen in ons land.
In mei sloot het bedrijf al huurovereenkomsten met pandeigenaren in Amsterdam, Breda en Tilburg. In juli werden bovendien filialen aangekondigd in Amersfoort, Den Bosch, Den Haag, Enschede, Haarlem, Leiden en Zwolle; in september kwamen er huurovereenkomsten bij voor Amstelveen en Almere.
De Canadezen willen het gat vullen dat het faillissement van V&D heeft achtergelaten in het de Nederlandse winkellandschap. De Nederlandse warenhuisketen bezweek eind vorig jaar onder de aanhoudende malaise in de detailhandel. Een doorstart bleek niet haalbaar.